Lähes kaikki vahinkovakuutusyhtiöt ovat kehittäneet alennuksia ja etuja asiakkaille, jotka keskittävät asiointiaan yhtiöön. Näiden keskittämisalennusten ja muiden etujen tarkoitus on saada asiakas sekä keskittämään kaikki vakuutukset samaan vahinkovakuutusyhtiöön että pysymään pitkään yhtiön asiakkaana.

Haluatko säästää autovakuutuksissa?
Kokeile uutta vertailupalveluamme. Se kannattaa, koska silloin Sinä voit käyttää säästyneet rahat johonkin mukavampaan
Esimerkkejä suurimpien vahinkovakuutusyhtiöiden keskittämiseduista
OP
OP tarjoaa asiakkailleen OP-bonuksia kaikesta bonuksiin oikeuttavasta asioinnistasi, kuten lainoista, säästöistä ja sijoituksista sekä OP-Visan Credit -ominaisuudella maksetuista ostoksista. Bonuksia kertyy myös kodin, perheen ja ajoneuvojen vakuutusmaksuista siltä kuukaudelta, kun vakuutuslasku on maksettu. Kertyneillä bonuksilla maksetaan ihan tavallisten pankkipalvelumaksujen lisäksi myös kodin, perheen ja ajoneuvojen vakuutusmaksuja.Onko tämä asiakkaan kannalta olennaista?
If
If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:llä on If Etuohjelma, jossa asiakas saa pysyvän alennuksen kaikista jatkuvista vakuutuksista ja kerryttää omavastuurahaa kun asiakas keskittää useampia vakuutuksia Ifiin. Edut kasvavat asiakkuutesi mukana, korkeimmalla tasolla saat alennusta vakuutuksistasi peräti 15 %.
LähiTapiola
LähiTapiolalla on Omaetu, jossa asiakas saa alennuksia sen mukaan, kuinka laajasti asiakas keskittää asiointia LähiTapiolaan. Perustana on LähiTapiolan palveluvalikoima, joka on jaettu neljään osa-alueeseen: Koti, Terveys, Ajoneuvot ja Tulevaisuuden turva. Etutasoja on neljä ja alennus maksimissaan 17%.
Fennia
Fennialla on taas perheen Fenniasopimus, jossa saat etuja keskittämällä vakuutuksia Fenniaan. Asiakas voi saada 4 – 24 % Fenniabonus-alennusta vakuutusten hinnasta. Fenniabonus määräytyy vakuutustesi lukumäärän ja vahingottomien vuosien mukaan.
Bonusohjelmien rakentaminen kasvattaa asiakkaiden vakuutuksen hintaa
Nämä keskittämis- yms. etujen rakentaminen järjestelmiin, hoito ja ylläpito aiheuttavat isoja kustannuksia yhtiöille ja nostavat vakuutusmaksuja.
Bonusohjelmilla pyritään sitomaan asiakkaat yhtiöön pitkäksi aikaa. Se on yhtiön etu, ei välttämättä asiakkaan
Pitkäaikaiset asiakkaat ovat vakuutusyhtiöille kaikkein kannattavimpia asiakkaita, koska he harvoin kilpailuttavat vakuutuksensa ja yhtiö voi vuosittain nostaa vakuutusten hintaa. Olin itse saman vahinkovakuutusyhtiön asiakkaana 20 vuotta ja minulla oli kaikkein suurimmat keskittämisalennukset. Joitain vuosia sitten kuitenkin päätin pyytää tarjoukset kolmelta yhtiöltä ml. nykyinen yhtiö. Suuri yllätys oli se, että nykyisen yhtiön tarjous oli kaikkein kallein. Siirtymällä toiseen yhtiöön säästin yli 20 % vakuutusmaksuissa. Tuli sellainen kuva, että minua oli käytetty hyväksi. Nykyään kilpailutan vakuutukset säännöllisesti ja olen säästänyt tuhansia euroja muutaman vuoden aikana. Olennaista on kilpailuttaa vakuutukset säännöllisesti 1-2 vuoden välein, jolloin et maksa turhasta.
Bonusten ja etujen mainostaminen piilottaa vakuutuksen todellisen hinnan
Keskittämis- ja bonusalennusten tarkoitus on siirtää asiakkaiden huomio hinnasta alennuksiin ja muihin etuihin. Olennaista kuluttajalle on kuitenkin on löytää markkinoilta itselle edullisin ja sopivin vakuutusratkaisu, ei alennusten määrä vaan vakuutusten hinta euroina ovat olennaisia vakuutuksenottajalle. Vakuutusten hajauttaminen eri yhtiöiden voi tuoda myös merkittäviä säästöjä.
Miten kannattaa toimia vakuutusten kanssa:
- valitse itsellesi sopiva turvalaajuus ja omavastuu
- kiinnitä huomiota vakuutusten lopulliseen hintaan
- kilpailuta vakuutukset 1-2 vuoden välein
Paljonko haluat maksaa autovakuutuksesta?
Säästä jopa 700e vuodessa!